FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt24/03/2019

Rätt att få tillbaka deposition

Hej! Jag har hyrt i andra hand och betalat deposition på 2000kr. Jag har nu flyttat ut men har 2 månaders uppsägning, så jag behöver betala de resterande två månader. Nu till problemet, min hyresvärd vill inte betala tillbaka min deposition förrän en ny person flyttat in i lägenheten. Trots att det är sagt att deposition ges tillbaka vid utflytt (såvida inga skador etc finns). Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga särskilda lagregler som reglerar när en deposition ska återgå. Det är därför ditt och hyresvärdens avtal avgör vad som gäller i den förevarande situationen.

I enlighet med ert avtal har du rätt att få tillbaka hyran när du flyttar ut, och hyresvärden saknar rätt att hålla inne depositionen fram till dess att en ny hyresgäst tillträtt lägenheten. Eftersom tidpunkten är vagt utformad ("vid utflytt"), kan du dock få räkna med en viss fördröjning. Någon månad efter att du flyttat ut bör det dock inte råda någon tvivel om att du har rätt att få tillbaka din deposition.

Om du och hyresvärden inte kommer överens kan du stämma denne, vilket du gör genom att skicka in en stämningsansökan till närmaste tingsrätt. Närmare instruktioner finns på Sveriges Domstolars hemsida.

Du kan också kontakta exempelvis hyresgästföreningen. Man behöver betala en mindre avgift för att bli medlem, och de finns till för att hjälpa sina medlemmar i just sådana här frågor.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare