FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder13/06/2020

Rätt att få reda på yrkad påföljd?

Hej!

Om man är skäligen misstänkte för brott ska man i samband med det få reda på vilken påföljd som man yrkar på?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När någon är skäligen misstänkt så är åklagaren/polisen skyldig att berätta detta när den misstänkte förhörs (RB 23:18 1st). När detta skett har man som misstänkt även rätt att ta del av det material som framkommit under förundersökningen, med vissa begränsningar pga sekretess (RB 23:18 2st).

Vad gäller just påföljd då finns det inget krav att åklagaren ska yrka på en specifik påföljd (RB 45:4 1st). Därför finns något sådant oftast inte med i materialet från förundersökningen. Därför blir svaret på din fråga att man inte har en rätt att få reda på vilken påföljd som yrkas.

Adam WinqvistRådgivare