Rätt att bo kvar i bostad under betänketid

Snälla hjälp! Vad gäller? Under betänketid av skilsmässa: Make äger 50%, makes mor äger 50% av make och makas villa. Av invecklade skäl vill inte make att maka längre ska uppehålla sig i bostaden. Ingen har ansökt om kvarsittningsrätt. Har maken rätt att avhysa makan? De har 2 gemensamma barn. Hon vägrar flytta ut frivilligt.

Lawline svarar

Hej!

Enligt ÄktB 14:7 kan man under betänktetid till äktenskapsskillnad ansöka hos rätten om vem som ska bo kvar i den gemensamma bostaden fram tills frågan om äktenskapsskillnad är avgjord. Som jag ser det finns det endast möjlighet att avhysa om detta är gjort och det finns ett domstolsbeslut som säger vem som ska bo kvar. Om denne då vägrar bör en avhysning vara aktuellt, inte annars.

Hoppas jag svarade på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare