FrågaKÖPRÄTTÖvrigt01/07/2022

Rätt att behålla vara som levererats av misstag?

Hej Jag beställde ett parasoll i en e-handel men fick två parasoller leverade. Om jag inte orkar göra något för att få dem att hämta parasollet. Hur långt i efterhand kan butiken komma och kräva tillbaka produkten? Finns det någon preskriptionstid? //John

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du beställde och betalade för parasollet ingick du ett avtal med företaget. Eftersom avtalet endast avsåg ett parasoll innebär det att företaget har äganderätt till det andra parasollet. Att företaget har skickat ett extra parasoll av misstag innebär således inte att du per automatik får behandla varan som din egen.

Om man får en vara skickad till sig av misstag har man ingen skyldighet att kontakta den som skickat varan. Det är upp till företaget att uppmärksamma sitt misstag. Man har givetvis inte heller någon skyldighet att betala för varan om man inte vill behålla den. Skulle man däremot bli kontaktad av företaget och därefter vägra att lämna tillbaka varan kan man göra sig skyldig till olovligt förfogande (10 kap. 4 § brottsbalken). Har man fått en vara av misstag är man skyldig att hålla den tillgänglig för avhämtning. Det finns ingen skyldighet för dig som kund att skicka tillbaka varan mot returkostnad, alla sådana kostnader ska företaget i fråga stå för.

Det är svårt att svara på om företaget i fråga kommer att upptäcka misstaget och du har som jag har framhållit ingen skyldighet att informera dem om felleveransen.

Vänligen,

Marika HåkanssonRådgivare