FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/10/2017

Rätt att avstå från att lämna urinprov under skyddstillsyn?

Hej! Det är så att jag blivit dömd för misshandel i början av sommaren (det var självförsvar, men de hade vittnen och inte jag) och det är andra gången jag blivit dömd. Jag var 100% ärlig om allt i rättegången för jag tänkte att det skulle rädda mig från att få straff. Deras vittnen ljög som fan medan jag berättade att de misshandlade mig först och till och med erkände vilka droger jag tagit vid tillfället och under åren och allt de frågade svarade jag ärligt på. De yrkade på 4 månader fängelse och tyvärr blev utfallet skyddstillsyn 1 år med 100 timmar samhällstjänst och ett program i frivårdens regi. Jag går på medelrisk (varannan vecka) och har lämnat urinprov varannan vecka med undantag för en gång då hon sa " ja men du har varit ren sen starten så vi hoppar idag." Min fråga är nu, efter som det var jag som frivilligt berättade om drogerna och gick med på urinprover, har jag rättighet att be dem sluta med urinprover? Jag känner att det känns så jobbigt och kränkande och mår psykiskt dåligt över att behöva gå och lämna urinprov i samband med att jag pratar med min övervakare, när jag inte ens är dömd för narkotikabrott eller ens missbrukar några droger. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du berättar att du har blivit dömd för misshandel vilket resulterade i skyddstillsyn med en särskild behandlingsplan som medför krav att lämna urinprov.

När man får skyddstillsyn som påföljd av ett brott, kan tingsrätten i domen ge föreskrifter om till exempel missbruksvård eller annan vård och behandling som har ett visst samband med brottsligheten och som ska genomföras under prövotiden. Jag utgår ifrån att tingsrätten har bedömt att det föreligger ett samband mellan misshandeln och den behandlingsplan som har upprättats för dig.

Trots att du frivilligt berättade om vilka droger du har tagit, befrias du inte skyldigheten att underkasta dig vården enligt den upprättade kontraktsvården. Om du missköter kan du få en varning och vid upprepad misskötsamhet kan skyddstillsynen upphävas och ersättas med annan påföljd, exempelvis fängelse. Du är således, tyvärr, fortfarande skyldig att lämna urinprov.

Om du känner att du har fler frågor och vill ha ytterligare hjälp kan du ringa vår telefonrådgivning: 08-533 300 04
Våra öppettider är måndag–fredag kl. 10.00–16.00

Vänligen,

Samuel Westerlund RashidiRådgivare