FrågaSKADESTÅNDSRÄTTRänta30/09/2022

Ränta enligt räntelagen vid delbetalning av skadestånd

hej! jag håller på att betala en skådestånd på 10000kr jag har betalat 1000kr varje månad sen januari. nu säger personen att jag ska betala 4000kr i räntan. låter väldig mycket tycker jag. hur räknar jag hur mycket jag ska betala i räntan så det blir rätt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När räntan ska räknas från
Först måste du slå fast från vilken dag räntan ska räknas.
Utgångspunkten är att räntan ska betalas från 30 dagar efter att kravet på skadestånd först framfördes. (Räntelagen 4 § 3 st)
Om skadeståndet beror på en skada som vållats genom ett brott som begåtts med uppsåt ska räntan räknas från den dagen skadan uppkom. (Räntelagen 4 § 5 st

Räntans storlek
Räntans storlek motsvarar i regel riksbankens referensränta plus 8 procentenheter. Referensräntan för varje halvår hittar du här. Referensräntan var 0 (noll) under första halvan av 2022 och är 0,5 under andra halvan av 2022.
Kronofogden har även ett verktyg för att beräkna skuldräntan som du hittar här. För att korrekt beräkna räntan måste hänsyn tas till att din skuld successivt har minskat under året.

Exempel på hus räntan kan beräknas i liknande fall
Det framgår inte hur länge betalningsansvaret har förelegat i ditt fall men om jag utgår från att du började betala av skadeståndet i samband med att  betalningsansvaret uppstod kan räntan beräknas enligt följande:

I januari räknas räntan mot 10 000 och blir då 1/12 av 8% av 10 000, alltså 70 kr.
I februari räknas räntan mot den återstående skulden om 9 000 plus den tidigare månadens ränta, dvs 9 070. Räntan för februari blir alltså 63 kr.
I mars beräknas räntan mot din återstående skuld om 8 000 kr plus tidigare räntor, dvs 8 133. Räntan för mars blir alltså 57 kr.
Och så vidare.

Det finns okända omständigheter i ditt fall som gör det omöjligt att beräkna räntan men exemplet ovan kan användas som en riktlinje för hur du kan tänka kring räntan.
Det viktiga i ditt fall är att ta hänsyn till att din skuld successivt minskat under årets gång och att räntan även beräknas på den räntan som redan ackumulerats.

Hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare