Räknas skadestånd in i bedömningen av ekonomiskt bistånd?

Hej,

Vet att ideell skadestånd skall räknas som inkomst om man uppbär ekonomiskt bistånd.

Och jag vandrar inte så väl i de juridiska termerna och hoppas ni kan hjälpa med ett svar.

Frågan:

Om man uppbär ekonomiskt bistånd och ponera att man utsätts för stöld av någon/några människor där de stjäl 7000:- i kontanter av mig.

Jag yrkar på ersättning i tingsrätten på dessa 7000:- och den ränta som gäller från brottstillfället fram tills att den dömde betalar.

För ovanstående under termen ideellt skadestånd som skall räknas av i beräkningen för ekonomiskt bistånd? Eller faller det under någon annan term där utöver ideellt skadestånd, där det inte räknas som inkomst?

Eftersom det är fysiska pengar, kontanter som någon via stöld från mig är detta något som inte räknas in i beräkningen för ekonomiskt bistånd?

Står lite i valet och kvalet om jag faktiskt skall delta som målsägande i ett brottsmål eller inte.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Aktuellt lagrum

Som jag förstår din fråga vill du veta vilken sorts skadestånd som är aktuellt i din situation samt om detta kan räknas som inkomst vid bedömningen av ditt ekonomiska bistånd. För att besvara din fråga kommer jag använda mig av skadeståndslagen (SkL) samt socialtjänstlagen (SoL).

Troligtvis rör det sig om ersättning för sakskada

Det finns olika sorters skadestånd, dessa är sakskada, personskada, ren förmögenhetsskada och ideellt skadestånd. Du skriver att den eventuella ersättningen avser de förlorade kontanterna och ränta. Pengar räknas i sammanhanget som en sak och att förlora något betraktas som en skada, 2 kap 1§ SkL. Det bör därför röra sig om en sakskada i ditt fall. Det ideella skadeståndet däremot, är ersättning för skador som inte är av ekonomisk natur, 2 kap 3§ SkL. Denna form av skadeståndet brukar främst aktualiseras vid brott som innebär kränkning av den personliga integriteten (exempelvis vid misshandel och våldtäkt). Utifrån detta tror jag som sagt att ditt eventuella skadestånd är ersättning för sakskada och inte ideell skada.

Skadeståndet räknas indirekt in i bedömningen

För att erhålla ekonomiskt bistånd krävs att den enskilde inte har någon möjlighet att tillgodose sina behov på annat sätt, 4 kap 1§ SoL. Utgångspunkten vid socialtjänstens bedömning är därför att alla tillgångar ska räknas in, även ideellt skadestånd som du nämner. Förvisso framgår av socialtjänstens allmänna råd att skadestånd för ekonomiska förluster inte ska räknas med. Detta beror på att det rör sig om en ersättning, du hamnar inte i en bättre eller sämre ekonomisk situation än innan stölden. Socialtjänsten bedömer därför situationen som om stölden aldrig skett eftersom du fått tillbaka pengarna. Därför blir utfallet detsamma för dig som om de vägt in skadeståndet i bedömningen, för även om de inte väger in skadeståndet som sådant kommer de ta hänsyn till att du innan stölden hade 7000:- (som du fått tillbaks) och därför väga in dessa i bedömningen.

Sammanfattningsvis

Skadeståndet du eventuellt kommer erhålla är ersättning för sakskada. Om du erhåller skadestånd så kommer det indirekt räknas in i bedömningen eftersom du uppenbarligen hade pengarna före stölden och även har det nu eftersom du fått motsvarande summa i ersättning.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att återkomma med en till!

Med vänliga hälsningar,

Frida KällhageRådgivare