FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/04/2022

Räknas en villa som köps innan skilsmässa som giftorättsgods?

Hej! Om det köps ett hus i Spanien innan ansökan om enskild skilsmässa görs, räknas det huset då in som giftorättsgods? Svar uppskattas, Tack.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina fråga!

Om jag har förstått din fråga rätt undrar du om en villa som köps i Spanien kan räknas som giftorättsgods innan ansökan om skilsmässa görs. Bestämmelser relaterade till bodelning återfinns i Äktenskapsbalken

Giftorättsgods/Enskild egendom

Bodelningen sker genom att makarnas giftorättsgods läggs ihop och efter att skulder dragits ifrån, delas värdet lika mycket mellan makarna. Giftorättsgods är all egendom som inte utgör enskild egendom (7 kap. 1 § Äktenskapsbalken). Enskild egendom ska undantas och ska inte ingås i bodelningen (10 kap. 1 § Äktenskapsbalken).

Eftersom villan köps innan äktenskapet upplöses är huvudregeln att den ska ingå i makarnas gemensamma giftorättsgods så länge den inte utgör enskild egendom i form av arv, testamente eller gåva med villkor att den ska utgöra enskild egendom.

Äktenskapsförord

Om du önskar att villan blir enskild egendom kan du och din make upprätta ett s.k. äktenskapsförord. Äktenskapsförord är ett avtal om vad som ska vara enskild egendom i ett äktenskap och kan skrivas när som helst under äktenskapet. Genom ett äktenskapsförord kan du tillsammans med din make ange vad som ska utgöra enskild egendom och som därmed inte kommer att räknas med vid framtid bodelning (7 kap. 2 § 1 st. Äktenskapsbalken).

För att ett äktenskapsförord ska vara formellt giltigt måste det vara skriftligt, daterat och undertecknat av er. Ni måste också registrera det hos Skatteverket. Skatteverket för sedan in uppgiften om det registrerade äktenskapsförordet i äktenskapsregistret.

Sammanfattning

För att besvara din fråga, är huvudregeln att allt makarna köper inom äktenskapet utgör giftorättsgods så länge inget annat framgår (undantag vid arv, testamente eller gåva). Med det sagt, för att villan du tänker köpa i Spanien ska utgöra enskild egendom bör du upprätta ett avtal med din make som säger att villan är enskild egendom.

På denna länk från Skatteverket kan du läsa mer om äktenskapsförord:

https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/aktenskapochpartnerskap/aktenskapsregistret/aktenskapsforord.4.8639d413207905e9480002503.html

Jag hoppas på att mitt svar är till hjälp! Har du vidare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss!

Samah SulaimanRådgivare