Räknas en bostadsrätt som köpts innan samboförhållande inleddes som samboegendom?

Hej, Har tecknat förhandsavtal på en nyproducerad bostadsrätt. Bor nu med min flickvän i hyresrätt. Kommer bostadsrätten bli samboegendom? Vi hade inte lärt känna varann vid tiden för förhansavtalet/köpeavtalet, men däremot vid upplåtelseavtalet. Hälsn A

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambolagen är aktuell i ditt fall

Eftersom din fråga avser om en bostadsrätt kommer att räknas som samboegendom eller inte, och du och din flickvän kommer bli sambos när ni flyttar ihop, är sambolagen (SamboL) tillämplig i ert fall.

Vad räknas som samboegendom?

Om din flickväns och ditt samboförhållande i framtiden upphör ska samboegendomen fördelas mellan er, om någon av er begär det (8 § SamboL). Men vad är då samboegendom? Samboegendom är sambors gemensamma bostad och bohag om egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL). Eftersom att du köpte bostadsrätten innan ni inledde ert förhållande och syftet inte var att bostaden skulle användas gemensamt, bör den inte betraktas som samboegendom. Det innebär alltså att den inte bör ingå i en eventuell framtida bodelning.

Ni kan avtala om att bostaden inte ska vara samboegendom

Ni har även möjlighet att avtala om vad som ska vara samboegendom (9 § SamboL). Du och din flickvän kan upprätta ett avtal där ni skriver att bostaden tillhör dig och inte ska anses vara samboegendom och på så sätt hindra att den kommer ingå i en eventuell bodelning.

Värt att nämna är dock att det finns en rätt att ta över bostaden för sambon som bäst behöver den vid en bodelning (22 § SamboL). Denna övertaganderätt gäller oavsett om ni har avtalat om att bostaden inte ska vara samboegendom. För sambos som inte har barn tillsammans gäller dock övertaganderätten bara om synnerliga skäl föreligger. Det är ett väldigt högt ställt krav och det blir främst aktuell med en övertaganderätt om det finns barn med i bilden.

Slutsats

Min bedömning är att bostadsrätten inte är samboegendom. Däremot skulle jag råda dig att skriva ett samboavtal med din flickvän så att det inte råder några oklarheter vid en framtida eventuell bodelning. Om du vill ha hjälp med detta så har vi jurister som kan hjälpa dig att skriva ett sådant avtal (Lawline - Samboavtal).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss för vidare rådgivning!

Sarah LianderRådgivare