Räknas det jag blev utsatt för av min pojkvän som oaktsam våldtäkt?

Vi sov över med varandra och hans kompis för vi hade haft trekant kvällen innan. På morgonen var vi halvvakna och somnade om några gånger. Så jag sover. Sen vaknar jag av att min kille kör in ett finger i min slida när jag ligger på mage. Han hade uppfattat det aom att det var lite sexuell stämning innan men när det hände sov jag på mage. Han uppfattade även att jag vickade på rumpan men det gjorde jag ju i sömnen. Han var också halvvaken och lite borta pga nyvaken. Jag fatta iallafall först inte vad som hände mer än att det gjorde ont, men jag drog mig instinktivt mot väggen mha armarna. Han uppfattade det som att han akulle fortsätta så han slutade inte direkt. Sen sa jag aj men han uppfatta in det så det var inte förrän jag började försöka vända mig till rygg som han föratod och drog sig ur. Så han menade aldrig att göra så mot mig för han fick små signaler men det känns väl ändå som att han borde ha förstått det här utan problem? Vi är tillsammans fortfarande och jag börjar komma över det men det är svårt. Vad hade han kunnat bli dömd för om jag valde att anmäla?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga! Till att börja med vill jag säga att jag beklagar det du blivit utsatt för, och jag förstår verkligen att det är en jobbig situation för dig.

Reglerna om sexualbrotten finns i Brottsbalken. För att en person ska dömas för våldtäkt krävs att personen genomför ett samlag (eller annan sexuell handling som kan likställas med samlag) med en annan person som inte deltar frivilligt (6 kap. 1 § BrB). För att bedöma om din pojkvän kan ha gjort sig skyldig till våldtäkt eller oaktsam våldtäkt tänker jag dela upp mitt svar i några olika delar för att det ska bli tydligt om förutsättningarna är uppfyllda eller inte.

Samlag eller annan sexuell handling som kan likställas med samlag
Som jag tolkar din text har din pojkvän inte genomfört ett samlag med dig. Dock har det i förarbetena till lagstiftningen uttalats att föra in fingrar i en kvinnas underliv är en sådan handling som kan likställas med samlag. Därmed är första förutsättningen för våldtäkt uppfylld.

Frivilligt deltagande
I lagen finns det särskilt reglerat att en person som sover aldrig kan sägas delta frivilligt (6 kap. 1 § 2 punkten BrB). Eftersom du sov när din pojkvän förde in sina fingrar i ditt underliv är den andra förutsättningen för våldtäkt därför också uppfylld.

Skillnaden mellan våldtäkt och oaktsam våldtäkt
För att kunna dömas för våldtäkt krävs förutom de två förutsättningarna jag skrivit om ovan även att din pojkvän har uppsåt till sin handling. Det innebär att han dels måste vara medveten om sin handling, men också att han måste ha insett att du inte deltog frivilligt eller åtminstone insett risken för att du inte deltog frivilligt och inte brytt sig om den risken. Jag tolkar det som att din pojkvän var vaken när han förde in sina fingrar i ditt underliv, och därför var han medveten om vad han gjorde. Det blir lite knepigare när man ska bedöma om han visste att du inte deltog frivilligt eller insåg att den risken fanns. För att han ska kunna dömas för våldtäkt måste åklagaren bevisa att han visste att du inte deltog frivilligt, eller insåg risken för att du inte deltog frivilligt men inte brydde sig om den risken. Det är ofta en svår bevisfråga, men då kan man ofta falla tillbaka på det nya brottet "oaktsam våldtäkt". För att dömas för oaktsam våldtäkt krävs "bara" att din pojkvän insåg risken för att du inte deltog frivilligt (6 kap. 1a § BrB). Det är alltså en ganska hårfin gräns mellan de två olika brotten. Högsta domstolen har i NJA 2019 s. 668 avgjort ett mål som liknar din berättelse ganska mycket. I det fallet var det en man som förde in sina fingrar i en sovande kvinnas underliv och sedan genomförde ett vaginalt samlag med henne. Högsta domstolen kom fram till att mannen varit medveten om risken för att kvinnan inte deltog frivilligt och dömde honom för oaktsam våldtäkt.

Slutsats
Min bedömning utifrån det du har berättat är att det din pojkvän utsatte dig för uppfyller förutsättningarna för oaktsam våldtäkt. Oaktsam våldtäkt kan ge fängelse i högst fyra år. Det är dock upp till domstolen att avgöra både om din pojkvän har begått något brott och vilket straff han isåfall ska få.

Vad du kan göra
Oaktsam våldtäkt är ett brott och du kan polisanmäla det enklast genom att ringa polisen på 114 14 eller besöka närmaste polisstation. Om du behöver stöd kan du vända dig bland annat till Brottsofferjouren som har nummer 0200-21 20 19, Föreningen Storasyster som har en chatt på sin hemsida, eller Kvinnofridslinjen som har nummer 020 50 50 50.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare