FrågaÖVRIGTTV-licens24/04/2015

Radio - och tv-avgift om ingen box för digitaltv innehas

Hej, jag har köpt TV men har ingen möjlighet att se på TV eftersom jag inte har någon HDTV box. Är en TV verkligen TV mottagare om den inte kan användas till att titta på TV? lagen https://lagen.nu/1989:41 Jag hoppas slippa betala TV licens eftersom jag verkligen inte ens har möjlighet att titta på Tv även om jag innehar TV apparat som används till DVD. Har medgett till radiotjänst att jag köpt en TV apparat men kan som sagt inte titta på TV.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Precis som du uppmärksammat regleras radio - och tv-avgiften i lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst. Enligt 2 a § ska den som innehar en tv-mottagare betala radio - och tv-avgift till Radiotjänst i Kiruna AB. I 2 § finns en definition av vad som menas med en tv-mottagare. Enligt denna paragraf är en TV-mottagare sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål.

När det gäller svaret på din fråga om du är skyldig att betala radio - och tv-avgift eftersom du inte har en box för digital-tv vilket krävs där du bor för att kunna se på tv (annat än att använda det för att tex titta på DVD som du främst gör) så har det i lagens förarbeten konstaterats att definitionen av tv-mottagare som finns i 2 § i den ovan nämnda lagen innebär att avgiftsskyldighet gäller även för innehav av apparater som under vissa förhållanden inte kan ta emot TV-sändningar. Detta kan du läsa mer om i prop. 2008/09:195 s 29-31, se här.

Sammanfattningsvis är svaret på din fråga att du är skyldig att betala radio - och tv-avgift även om du bara använder din tv för att titta på DVD och att du inte har någon möjlighet att titta på tv på grund av att du inte har den HDTV box som krävs där du bor.

Hoppas detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare