Publicera bilder på kunder utan samtycke?

Hej!

Har en skönhetsklinik enligt lag skyldighet att ta bort publicerade bilder med före och efter resultat på en person som publicerats i exempelvis deras Facebook ifall personen inte vill finnas med på bild där? Om personen ej skrivit på skriftligt före behandling att hon inte vill att de lägger upp bilder. Kan personen även få ersättning för detta ifall de enligt lag inte fått publicera bilderna?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Tillämpligt lagrum

Jag kommer nedan att besvara din fråga, men först vill jag bara kort nämna att svaret finns i lag 1978:800 om namn och bild i reklam. Jag kommer även att beröra GDPR.

Samtycke krävs

Eftersom du driver en näringsverksamhet antar jag att syftet med bilderna på Facebook är att marknadsföra era tjänster. Det som gäller när ett företag vill använda sina kunder för marknadsföring är ett skriftligt samtycke (lag 1978:800 om namn och bild i reklam). Detta gäller även om syftet inte är marknadsföring eftersom fotografin betraktas som en personuppgift, vilket föranleder att ett skriftligt samtycke ändå krävs enligt GDPR (art 4 p.1 GDPR).

Skälig ersättning ska utgå

Att bryta mot 1§ lag 1978:800 om namn och bild i reklam är ett brott och kan således resultera i böter om företaget har haft uppsåt till handlingen alternativt varit grovt oaktsam, (lag 1978:800 om namn och bild i reklam). Dessutom föranleder handlingen att företaget måste utge skälig ersättning till personen, i vissa fall kan även ytterligare skadestånd aktualiseras om företaget har agerat uppsåtligen eller grovt oaktsamt (lag 1978:800 om namn och bild i reklam).

Sammanfattningsvis

Som svar på frågan har ni alltså en skyldighet att ta ner bilderna då samtycke saknas, men eftersom de redan har varit publicerade finns en risk att handlingen utgör ett brott och kan således föranleda böter. Det eventuella brottet är ett så kallat "målsägandebrott", vilket innebär att målsäganden (kunden) måste anmäla för att en utredning om brott ska bli aktuellt. Oavsett om det inleds en straffrättslig process eller inte så har kunden rätt till kompensation, denna process är privaträttslig vilket innebär att personen måste kräva ersättning för att det ska bli aktuellt. Vad som är skälig ersättning är en bedömningsfråga och därför svårt att svara på, men ofta brukar vägledning hämtas från vad en sådan bild typisk sett hade kostat om ni exempelvis anlitat en modell.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Frida KällhageRådgivare