FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder15/12/2015

Prövotid vid villkorlig dom

Om man har 1 mån villkorligt,försvinner den efter 1år om man inte återfaller i brott under prövotiden,precis som villkorlig frigivning??

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Villkorlig dom och villkorlig frigivning är två olika saker. När det gäller en villkorlig dom så kan en sådan enligt Brottsbalken 27 kap 1 § dömas till när påföljden inte kan stanna vid enbart böter. Enligt 2 § samma kapitel kan en villkorlig dom däremot förenas med böter.

Prövotiden för en villkorlig dom framgår av 27 kap 3 § och är två år.

Även om det inte ingick i din fråga, så prövotiden när man är villkorligt frigiven är den tid som kvarstår av fängelsestraffet, men minste ett år. Prövotiden vid villkorlig frigivning kan alltså vara längre än ett år. För villkorlig dom är prövotiden dock fast, och alltid två år.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare