FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder18/07/2016

Prövotid för villkorlig dom

Hej. För ca 1 år sen bråkade jag och min kompis ute, vi båda blev fysiskt skadade på ansiktet ( blåmärken ) .

Jag blev polisanmäld som senare ledde till rättegång. Jag åtalades för misshandel ( villkorligt dom ) har aldrig blivit dömd tidigare, så min fråga är hur lång tid kommer det att ta tills domen försvinner helt och hållet?.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Regler kring påföljden villkorlig dom finns i Brottsbalkens 27 kap. I 27 kap. 3 § sägs att den som erhåller en villkorlig dom ska vara underkastad en prövotid om två år. Enligt paragrafens andra stycke ska denna tid räknas från den tid då domen vinner laga kraft i påföljdsdelen, vilket normalt sker tre veckor efter att domen meddelats (se här). Under två år från denna tidpunkt kan man alltså säga att domen fortsatt är gällande.

Om du med "försvinner helt och hållet" menar hur länge det kommer att synas i belastningsregistret att du dömts för misshandel finns reglerna i lagen om belastningsregister. Enligt 17 § fjärde punkten ska en sådan uppgift försvinna ur registret (gallras) tio år efter domen, eller fem år om du var under 18 år när brottet begicks.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Rådgivare