Produktansvar vid skada på lös egendom

Vi köpte i oktober en helt ny hästtransport av ett känt fabrikat. Vid resa i februari skadade sig vår ena häst svårt i transporten. Hon slog i höftbenet i en aluminiumlist som sticker ut ca 15 mm. Skadorna på hästen är en spricka i höftbenet och vi har nu fått dyra veterinärräkningar. Troligen rör sig skadan om en kostnad på ca 40 000 kr varav vi betalar ca 15 000 kr, resten betalar hästförsäkringen. Tillverkaren har haft aluminumlisten på samma sätt i 20 år utan att ha hört att en häst blivit skadad så som vår har blivit.

Kan vi i detta fallet vända oss till tillverkaren och rikta anspråk på ersättning för vården av skadorna på vår häst?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag uppfattar det som att du undrar om skadestånd kan utgå till följd av att hästen skadat sig på listen i hästsläpet som ni köpt.

Produktansvarslagen

Vid situationen då en produkt orsakar sak- eller personskador är produktansvarslagen (PAL) tillämplig. Av 1 § andra stycket PAL framgår att skadan måste uppstå som en följd av en säkerhetsbrist. Med detta menas att det ska vara ett grundläggande fel på produktens konstruktion och att det är detta som har orsakat den aktuella skadan. Av 3 § PAL framgår också att en säkerhetsbrist föreligger då en produkt inte stämmer överens med vad som skäligen kan förväntas av den. Ett exempel är att en kaffebryggare exploderar när kaffet ska kokas.

I ditt fall har hästsläpet (produkten) tillfogat din häst skada. En häst är i lagens mening lös egendom. Detta framgår inte av ett specifikt lagrum men av jordabalken (JB) 1 kapitlet 1 § framgår att allt som inte utgör fast egendom ska betraktas som lös egendom. Den skada som er häst tillfogats är därmed en sådan sakskada som nämns i PAL 1 § 2 stycket. Jag skulle även säga att det är rimligt att påstå att man som köpare av ett hästsläp inte kan förvänta sig att hästen ska skada sig vid transport. Detta eftersom släp av den karaktären ofta syftar till att tillförsäkra transporten för en häst. Därmed föreligger också en säkerhetsbrist.

Vem ska skadeståndsanspråket riktas mot?

Vid situationen då en produkt orsakat sakskada kan denna talan riktas i första hand mot tillverkaren och sedan importören, vilket följer av 6 § PAL. Av 7 § PAL framgår även att om det inte på något sätt framgår vem som tillverkat eller importerat produkten, kan ett skadeståndsanspråk riktas mot säljaren. Har du därför köpt släpet av ett företag som i sin tur endast köpt varan av en tillverkare i ett tidigare säljled är det därmed också den senare du ska väcka talan mot. Har varan dock importerats, alltså köpts in ifrån ett icke EU-bundet land, ska du vända dig mot den som fört in produkten i Sverige. I sista hand kan du som sagt väcka talan mot den som sålt produkten till dig. Detta förutsätter dock att det på något sätt inte framgår vem som tillverkat eller importerat det aktuella hästsläpet.

Avdrag och jämkning

Som regel har säljaren vid betalning av ersättning för en sakskada, alltid rätt att räkna av ett belopp om 3500 kr vilket följer av 9 § PAL. Skulle det även visa sig att den som lidit skada varit medvållande till denna, har tillverkaren eller importören rätt att jämka skadeståndet, se 10 § PAL. Ett exempel på detta kan vara att den som lidit skada använt produkten annorlunda mot vad som framgår av den aktuella brukshänvisningen till produkten.

I ditt fall kommer skadelidande ha rätt att räkna av 3500 kr om du har rätt till skadestånd. Ska jämkning ske så åligger det produktens säljare eller tillverkare att visa att du har varit medvållande till skadan.

Rekommendation

Som jag läser det verkar det finnas en tydlig säkerhetsbrist i det släp du köpt eftersom hästen skadat sig på listen. Som köpare till ett hästsläp ska man kunna förvänta sig att denna produkt är ett tillräckligt säkert medel att transportera ett sådant djur i. Grundförutsättningarna för att skadestånd ska utgå är därmed också uppfyllda. Jag skulle därför rekommendera att du i första hand tar reda på vem som tillverkat eller importerat produkten, därefter kan du inför denne göra gällande produktansvarslagen som grund för ditt skadeståndsanspråk. Bär detta ej frukt rekommenderar jag att du vänder dig till en advokat som är specialiserad på skadeståndsrätt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare