FrågaEKONOMIÖvrigt03/05/2019

Problem som kan uppstå om man väljer att vara medlåntagare

Hej,

Jag har ett problem, en av mina fd kompisar behövde ta ett lån för att betala av andra små lån. Banken godkände inte hans låneansökan och han lyckades inte betala av alla sina små lån. Då frågade han mig om jag kunde ställa upp som medlånare för beloppet 60 000kr. Jag sa nej men eftersom jag är snäll och godhjärtad så ställde jag upp. Han fixade allt, han fyllde i mina uppgifter, det enda jag behövde göra var att legitimera mig med bankID. Då såg jag inte vilket belopp lånet var på.

Nu i efterhand märker jag att jag har blivit totalt lurad, manipulerad och även hotad. Då det visar sig att detta belopp har varit extremt mycket större än vad jag trott, han sitter idag häktad på obestämd tid och nu måste jag betala skulden.

Min fråga är, Finns det någon möjlighet att man kan ta sig ur denna situation som medlåntagare?

Lawline svarar

Hej! Först och främst, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att vara medlåntagare till ett lån innebär att man är solidariskt ansvarig för lånet tillsammans med den personen som lånet är till för, i detta fall din kompis, och är då jämställd som låntagare. Om ni båda står som låntagare på lånet är ni solidariskt ansvariga för lånet. Solidariskt ansvar innebär att låntagarna, i detta fall du och din kompis, svarar "alla för en och en för alla". Detta innebär att borgenären, det vill säga långivaren, kan rikta krav på betalning till vem den vill av de som är solidariskt ansvariga. Detta förhållande ändras inte på grund av häktningen. Detta innebär att du är skyldiga att betala de kostnader som långivaren begär i enlighet med avtalet, om inte din kompis betalar.

Slutsatsen är att du rent juridiskt är bunden att betala tillbaka det lånet som du gått in som medlåntagare på. Att din kompis sitter häktad förändrar inte detta faktum. Du kan dock alltid vända dig till långivaren och förklara situationen som i sin tur kan leda till att återbetalningen av lånet kan pausas under en viss tid. Observera att långivaren inte är skyldig att gå med på detta, men det är en möjlighet som är värd att utforska!

Hoppas att vi på Lawline har kunnat besvara din fråga! Du kan också alltid vända dig till Lawlines juristbyrå.

Sabrina CuranRådgivare