Problem som kan uppkomma mellan byggföretag och konsumenter

Jag har i egenskap av privatperson anlitat ett byggföretag på löpande räkning för att montera ett tillhandahållet kök. Jag upprättade en tydlig beskrivning av arbetets omfattning, överlämnade ritningar och gick igenom vad som skulle göras på plats.

När jag erhöll fakturan reagerade jag på att den var på tok för hög i förhållande till det arbete som utförts och invände genast emot den. Specifikationen av fakturan avseende arbetstiden bestod endast av ett "klumpbelopp" och för att få fram hur många timmar som lagts ned var jag tvungen att dela beloppet med det överenskomna timpriset. Kontentan är att det är minst dubbelt så mycket tid mot vad som kan anses rimligt vilket jag bl a verifierat genom att begära in ett antal offerter från andra företag i efterhand.

Under ett samtal med byggföretagets företrädare förklarade jag min inställning och möttes av en mängd motargument varför det tagit så lång tid. Under samtalet lät jag mig pressas att acceptera en väsentligt mindre reduktion av tiden och bekräftade det även via sms efter samtalet.

I efterhand kändes det inte alls bra och jag meddelade byggföretaget att överenskommelsen inte gäller och att jag avser nu att göra en anmälan till ARN.

Har jag rätt att backa från den accept jag gjorde under telefonsamtalet och bekräftade i sms efteråt?

Lawline svarar

Hej! Först och främst, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet?

Ur din fråga tolkar jag att problemen i denna situation är att:

Fakturan inte har specificerats. Byggföretaget har arbetat fler timmar än vad det kan ha behövts, vilket lett till ett högre pris. Att du har ingått ett förlikningsavtal som du egentligen inte ville.

För att juridiskt undersöka detta kommer jag att titta i konsumenttjänstlagen (KTjL) och avtalslagen (AvtL).

Ospecificerad faktura

En näringsidkare är skyldig att på konsumentens begäran framställa en specificerad räkning för den utförda tjänsten (40 § KTjL). Detta gäller oavsett om tjänstens betalning delas upp i delbetalningar eller om konsumenten ska betala en klumpsumma för hela tjänsten på en gång. Detta innebär att du har rätt att begära att byggföretaget skickar en specificerad faktura till dig.

Antal arbetade timmar och priset

Eftersom du i frågan inte specificerat vad du och byggföretaget har kommit överens om vad gäller antal arbetstimmar och priset för dessa, blir det svårt för mig att konkret besvara vad som gäller i din specifika situation. Om antalet timmar inte överensstämmer med det utförda arbetet kan det finnas möjligheter att jämka avtalet, det vill säga minska priset som du ska betala (36 § AvtL). I sådana fall skulle du kunna argumentera för att antalet timmar och således även priset för tjänsten inte är proportionerlig i förhållande till arbetsinsatsen som krävdes och bör därav jämkas.

Förlikningsavtal

Av din fråga tolkar jag det som att du har gått med på att acceptera en reduktion av antalet timmar som du egentligen inte ville. Detta är att betraktas som ett förlikningsavtal. Ett förlikningsavtal innebär att två avtalsparter ingår ett nytt avtal med nya villkor istället för att gå vidare med en potentiell tvist. Den avtalsrättsliga principen pacta sunt servanda innebär att huvudregeln är att avtal ska hållas. Detta innebär att du är bunden till det avtal du har slutit och bör fullfölja det avtalet. Om avtalet däremot är oskäligt kan det bli föremål för jämkning (36 § AvtL).

Slutsats

Situationen du befinner dig i är något komplex. Det som är klart är att du har rätt att få en specificerad faktura av byggföretaget. Vad gäller timmarna och priset samt det nya avtalet du ingått med byggföretaget är läget något mer oklart. Det finns möjligheter till jämkning i båda frågorna.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare