FrågaFAMILJERÄTTAdoption11/05/2014

Privat insemination

Jag och min sambo (vi är två tjejer) vill skaffa barn. Vi är inte gifta och försöker förstå lagarna om vad som gäller då? Om vi gör heminsemination och använder oss av en privat donator, får den som inte bär barnet adoptera då utan att vi gifter oss?

Lawline svarar

Tack för att ni vänder er till Lawline.

Precis som du skriver kommer endast den av er som bär barnet att betraktas som förälder vid födseln, och den andra kan först genom adoption i laglig mening bli förälder. Som det ser ut i dag måste ni vara gifta för att kunna adoptera den andres barn, föräldrabalken 4:1, och ni måste därför som du skriver ingå äktenskap för att båda få vårdnad om ert barn.

Hoppas det gav svar på er fråga.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare