Privat försäljning på nätet via swish

Jag har en fråga angående mina privat försäljningar på nätet. Skatteverket vill att jag kommer med underlag dvs bokföring för mina försäljningar. Jag har sålt en del till privata personer som betalade med swish. Min fråga är räcker det som underlag för mina utgifter dvs kostander.

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

En betalning som görs via swish jämställs med en betalning med kontanter eller kontokort. Enstaka försäljningar av tillgångar du har haft för personligt bruk behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000kr.

Däremot om du säljer varor regelbundet ska du redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar. Vad inkomsten ska redovisas som beror på om det rör sig om en hobbyverksamhet eller en näringsverksamhet. För att bedöma om det rör sig om en hobbyverksamhet eller näringsverksamhet ska beaktas verksamhetens syfte och hur stor omfattning den har.

Angående vilka kostnader som är avdragsgilla gäller det endast företag och återfinns i skatteverkets avdragslexikon.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Tom JendbroRådgivare