Måste man skatta när man hyr ut ett rum i sin bostad?

Hej. Min son har flyttat hem igen efter några år i egen bostad. Han betalar 3300kr i månaden för rummet, inkl el vatten, egen toa med dusch och tillgång till resten av huset. Behöver jag skatta för dom pengarna. Jag har sett en siffra på 40000kr/ p år skattefritt, men gäller det även här eller bara om man hyr ut hela bostad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De aktuella reglerna finns i inkomstskattelagen (IL). Eftersom er boendeform inte framgår av din fråga utgår jag från att ni bor i en s.k. privatbostad (eller möjligen hyresrätt) och inte i en näringsfastighet (jfr. 2 kap. 8 § IL). Förenklat omfattar ”privatbostad” såväl bostadsrätt som äganderätt till villa eller liknande.

Fysiska personer beskattas med statlig inkomstskatt i inkomstslaget kapital. Dit hör bl.a. inkomster och utgifter på grund av uthyrning av privatbostadsfastigheter, privatbostäder, samt inkomster från uthyrning av bostad som innehas med hyresrätt (42 kap. 1 § och 30 § första stycket IL). Gemensamt för dessa boendeformer är att man från inkomsterna från uthyrningen drar av ett schablonbelopp på 40 000 kr för varje bostad som hyrs ut. Denna gräns på 40 000 kr gäller oavsett om det är hela eller delar av bostaden som hyrs ut. Om avdraget leder till underskott tas dock intäkten upp till 0 kr, och inte ett negativt belopp (42 kap. 30 § andra stycket IL). I praktiken medför alltså detta att man inte behöver betala skatt för inkomster från uthyrning som understiger 40 000 kr per beskattningsår.

Så här långt är regleringen gemensam oavsett boendeform, men den skiljer sig åt vad gäller frågan om ytterligare avdrag (utöver det på 40 000 kr). Detta aktualiseras dock inte i din situation, så det saknas anledning att beröra saken närmare.

Hoppas att detta gav dig svar på din fråga – uppstår ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare