Privat bruk av upphovsrättsliga verk

https://lagen.nu/1960:729#P12S1https://lagen.nu/1960:729#P2S1Hej!

Jag tänker inför en tävling trycka 4 T-shirts med Nasse från nalle Puh. Det är enbart vi i familjen som kommer att använda dom. Är det ok?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nalle Puh utgör ett filmverk och har således upphovsrätt, 1 § p. 4 upphovsrättslagen. Den som innehar upphovsrätt har således rätt att framställa exemplar och förfoga över verket, 2 § första stycket upphovsrättslagen. Nalle Puh är ett offentliggjort verk vilket ger dig rätt att för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av verket, 2 § tredje stycket upphovsrättslagen. Exemplaren får däremot inte användas för andra ändamål än för privat bruk, 12 § första stycket upphovsrättslagen. Med privat bruk avses antingen att man framställer ett exemplar åt sig själv eller för närmaste familj- och vänkrets.

Eftersom du avser att enbart trycka fyra stycken t-T-shirts med en figur på från disneyfilmen till din familj är det förenligt med lagens bestämmelse om användning för privat bruk.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen

Isabella ArsovRådgivare