Privat bruk av kläder och designs

Hej. Jag undrar om varumärkeslagen även gäller för privatpersoner, d.v.s. för icke kommersiellt ändamål. T.ex. Jag ger i uppdrag att sy upp en jeansjacka exakt som en Lee (varumärke) jeansjacka men utan att det står Lee på den, eller att jag ger i uppdrag att gjuta en ljusstake i mässing enligt design som Skultuna:s (mässinggjuteri) ljusstake i mässing, allt för eget personligt bruk och endast i en kopia.

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som jag förstår det undrar du om varumärkeslagen (VmL) träffar privatpersoner och särskilt i de exempel du tar upp.

Till att börja med har du rätt i att ensamrätten (dvs rätten att förbjuda folk från att använda ditt märke) endast träffar näringsverksamhet (1 kap 10 § VmL). Det betyder exempelvis att du får sy på ett varumärke på din tröja utan att det anses vara ett intrång i innehavarens varumärkesrätt. Viktigt är här att påpeka att privat bruk är en hyfsat snäv krets personer. Det skulle vara okej att ge en sådan tröja till sitt barn eller nära vän men inte att ge den till en vidare krets än så.

Utseende på saker och ting skyddas inte av varumärkeslagen men skyddas av mönsterskyddslagen

Utifrån din fråga låter det som att den jackan saknar ett varumärke även om själva designen kommer från Lee. Varumärkeslagen skyddar bara varumärket, dvs märket Lee. Utseendet eller designen av jackan skyddas inte av varumärkeslagen. Att då ge någon i uppdrag att göra en sådan jacka är därför inte ett intrång i varumärkesrätten. Det är heller ingen risk för intrång mot mönsterskyddslagen som handlar om att skydda utseende och design eftersom du vill använda dem för privat bruk (7 § mönsterskyddslagen). Detsamma gäller om du skulle be någon att gjuta en ljusstake från Skultuna. Dock finns det en risk att de personer du ger i uppdrag att göra detta kan råka ut för att göra intrång i mönsterskyddslagen om de jobbar med att sy kläder eller gjuta.

För att sammanfatta: Varken varumärkeslagen eller mönsterskyddslagen träffar privat bruk. Inte heller skyddar varumärkeslagen från att personer skapar produkter utan varumärket. Viktigt att notera är här “privat bruk”. Det finns en risk att uppdragstagaren begår intrång beroende på hur nära den är dig (jfr förälder vs en kollega).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare