Priset för städning överstiger det avtalade priset

Städfirma kom hem till mig privat person. De skulle utfärda så kallat grov städ, och efter 10 h på 43 kvm gick de. Jag har inga mattor och en soffa och en säng två kistor som bord och en tv bänk samt en rottingstol. Ett kök av mindre slag där inget utfördes inuti. Samt ett badrum med dusch. Fönster togs utom i ett rum som jag sedan fick veta det hoppat över. Nu ser jag de hoppat över bakom draperiet i hallen också samt under soffan o vardagsrumsbordet. De sade innan de kom att jag skulle slappna av då rot avdrag fanns och att jag betalar endast 180kr / Tim Max 1500kr. Nu kom fakturan på 1875 kr på mej, dvs 3000 kr för att genomföra 43 kvm? Jag tänker att jag betalar 1500kr och har lämnat fotografier på platserna de inte städat på. Kan jag göra så rent lagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag är konsumenttjänstlagen (KtjL). Detta då du som konsument beställer en tjänst av ett företag. Lagen är tvingande till konsumentens förmån och lagens skydd för dig som konsument kan således inte avtalas bort (3 § KtjL).

I 36 § 1 st. KtjL framgår att i den mån priset inte följer av avtalet, ska konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till bland annat tjänstens art och omfattning samt allmänt rådande pris för motsvarande tjänster. I din fråga framgår att du ställer dig frågandes till det höga pris som du har blivit debiterad på. Detta lagrum skulle kunna ge dig ett hum om huruvida priset i sig är motiverat.

I 36 § 2 st. KtjL följer vidare att då en näringsidkare lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset inte överstiga det mer än 15 procent, såvida näringsidkaren inte har rätt till pristillägg enligt 38 § KtjL eller inget annat har avtalats.

Av 38 § KtjL följer att priset får ökas med mer än 15 % i två fall. Det första fallet är då näringsidkaren utfört en tilläggstjänst enligt 8 § KtjL. En sådan tilläggstjänst kräver dock att näringsidkaren kontaktar dig som konsument innan tilläggstjänsten påbörjas. I din fråga framgår inte att någon sådan tilläggstjänst utfärdats, och jag förutsätter att detta inte har skett.

Den andra situationen är om tjänsten fördyrats på grund av omständigheter som är att hänföra till dig som konsument. I detta fall innebär det att du t.ex. ska ha lämnat missvisande uppgifter om storlek eller tillstånd på lägenheten. Då du har uppgett lägenhetens storlek är min bedömning att detta undantag inte är tillämpligt. Därmed bör du inte bli skyldig att betala mer än 15 % mer än det avtalade priset, det vill säga 1725 kronor.

Min rekommendation är att bestrida priset så snart som möjligt utifrån de lagrum som jag har hänvisat till ovan. Detta gör du genom att rikta ett meddelande till företaget att du anser priset vara oskäligt och att du enligt lag inte kan krävas på mer än 15 % mer än utgångspriset.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Aksinja RönnlundRådgivare