Priset för överlåtelse av andel i bostadsrätt påverkar kapitalvinstbeskattningen

Angående värdering av bostadsrätt:

Min flickvän flyttar in hos mig i min bostadsrätt som köptes för ett år och knappt en månad sedan. Antag att hon köper in sig i den. Skattemässigt kan ju en sådan affär bero på vad lägenheten har för marknadsvärde. Vi skulle ju själva vilja värdera den till inköpspriset (vilket skatte- och krångelmässigt är fördelaktigt) utan att blanda in värderingsman. Skulle skattverket godkänna den då jag ägt den i drygt ett år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller försäljningspriset mellan er är det upp till dig att bestämma detta. Den skatterättsliga skillnaden består av kapitalvinstberäkningen: säljer du till inköpspriset så betalar du ingen skatt nu (ingen kapitalvinst) men din flickväns vinst vid en eventuell försäljning kommer att bli lika stor som din. Säljer du å andra sidan till marknadsvärdet så realiserar du en kapitalvinst nu, för vilken du kommer att beskattas nu, medan din flickväns vinst vid en eventuell försäljning kommer att bli lägre - i gengäld betalar hon ett högre pris nu.

Två frågor som du inte skriver någonting om men som jag ändå skulle vilja lyfta fram är

1) att banken förmodligen ska vilja godkänna henne som köpare och kräva att hon skrivs som gäldenär till eventuella lån på bostadsrätten och

2) att du bör kontakta Skatteverket angående något eventuellt uppskov du fått från din tidigare bostad.

Du får gärna återkomma med detaljer om dessa ifall du vill ha svar på dessa frågor.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare