FrågaAVTALSRÄTTAvtal02/05/2020

Prisavdrag för felaktig bostadsyta vid nyproduktion?

https://lawline.se/answers/ratt-till-prisavdrag-vid-felaktig-bostadsyta-vid-nyproduktion

Hej

Mycket bra sida ni har. Läste precis ovan fall och blev lite fundersam på om JB verkligen är rätt lagrum. Det avser ju en bostadsrätt varför jag förväntade mig Köplagen. Vore intressant om frågan kompletterades med kommentar om varför just JB är rätt lagrum. Bara en tanke. Tack.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har helt rätt i att JB inte är rätt lagrum i fallet ovan. Den som svarade på frågan måste ha missat att det rörde sig om en bostadsrätt och inte en fastighet. För att förtydliga svarar jag därför på frågan på nytt här.

Vilken lag är tillämplig?

Vid köp av redan upplåten bostadsrätt är, precis som du säger, Köplagen tillämplig. När det gäller nyproducerade bostadsrätter omfattas de dock inte av bestämmelserna i köplagen, utan då gäller i första hand det avtal som upprättats och de avtalsrättsliga reglerna.

Vad gäller i detta fall?

Eftersom det i avtalet står att antalet kvadratmeter får diffa högst 4 % upp och ned är det tydligt att byggherren begått ett avtalsbrott i detta fall.

Eftersom jag inte vet hur ert avtal ser ut är det dock svårt att säga något gällande prisavdrag etc. Mitt råd är därför att granska avtalet och se vad som står om fel/ansvar för fel. Nyproduktionsavtal följer ofta olika standardavtal inom entreprenadrätt, men det är som sagt svårt för mig att uttala mig mer utan att ha granskat ert avtal. Om ni inte kan enas med motparten rekommenderar jag att ni anlitar en jurist. Det kan ni göra hos oss på Lawline via denna länk.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare