Prisavdrag eller tvingad till avhjälpande?

Hej!

Jag anlitade en städfirma för att flyttstäda minn lägenhet, men det gjorde ett uselt jobb och städningen blev underkänd. De ville komma tillbaka och fixa det men nya hyresgästen sa nej pga jobbet de utfört tidigare. Nu skickar de en faktura till mig på hela beloppet, var är mina rättigheter här? Kan jag få fakturan sänkt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Du har som privatperson anlitat ett företag att städa din lägenhet, alltså är konsumenttjänstlagen (1985:716) tillämplig (1 §)vilket är väldigt förmånligt för konsumenten (dig).

Hur bra en städning utförs är subjektivt men jag antar att den var långt ifrån vad som var acceptabelt - vilket innebär att tjänsten inte utförts "fackmässigt" vilket innebär att det finns ett fel i tjänsten 4 § --> 9 §.

Det är alltså otvistigt om att tjänsten var felaktig, vilket även bolaget verkar tycka då de erbjudit sig att avhjälpa. När det finns fel i tjänsten har du som konsument rätt att bland annat hålla inne betalning, få avhjälpande (var inte aktuellt pga nya hyresgästen) men även rätt till avdrag på priset, 16 § 1 st.

En näringsidkare (städfirman) har en generell rätt att avhjälpa sin brist i tjänsten om han yrkar om det själv, vilket han gjort, 20 § 2 st. Men, finns det särskilda skäl från privatpersonens sida så är detta en rätt som faller bort för städfirman, ARN 2007 - 7439.

Eftersom du har särskilda skäl, lägenheten är inte ens din längre, och inte är tvingad att låta dem avhjälpa felet så har du rätt till prisavdrag då städfirman inte utfört något avhjälpande, 21 § 1 st.

Hoppas du fått svar på din fråga!

MVH

Patrik OlssonRådgivare