Pris vid konsumenttjänst och möjlighet att undvika skada

VI fick ett ungefärligt pris på en utbyggnad där snickarfirman rekommenderade att inkludera takbyte samt dränering. Den ungefärliga summan var 500 000. De verifierade den ungefärliga summan ytterligare två gånger innan vi skrev på papper för lån med banken. Vi har nu betalt in ca 483 000 och det är en hel del kvar att göra. T ex står glaspartierna till rummet i vår trädgård och väntar på att bli insatta. De vill ha ytterligare ca 370 000 för jobb de tycker att de har utfört innan de fortsätter och sen är det oklart vad det skulle kosta ytterligare att slutföra bygget. De har inte velat svara i telefon när jag ringt men vi fick svar via epost, där hävdar de att dräneringen aldrig ingick i priset samt att det ungefärliga var helt utan tak. Utbyggnaden skulle ursprungligen varit färdig förra året och har nu stått sedan i februari utan att någonting har hänt. Vi är oroliga att det som är gjort ska bli förstört om inte glaspartierna kommer på plats snart. Vad kan vi göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilket pris gäller?

Det är konsumenttjänstlagen (KtjL) som reglerar förhållandet mellan näringsidkare och konsumenter när konsumenter upphandlar tjänster av näringsidkare. Enligt 1 § 1 p. KtjL omfattar lagen de fall då näringsidkaren utfört arbete på fast egendom. Med anledning härav är det KtjL som ska tillämpas i ert fall.

Priset vid konsumenttjänster ska enligt 36 § KtjL vara i enlighet med avtalet och om avtal inte finns ska priset vara skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt. Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.

I ert fall innebär detta att slutpriset för hela arbetet inte får överstiga 575 000 kr. Det förutsätter att taket och dräneringen ingick i det avtalade cirkapriset. Om det ingick eller inte från början kan jag inte svara på utan att ha sett avtalet mellan er och entreprenören.

Kan ni göra något för att undvika att ert hus skadas?

Enligt 24 § KtjL föreligger dröjsmål på näringsidkarens sida om uppdraget, utan att det beror på något förhållande på konsumentens sida, inte har avslutats inom den tid som har avtalats eller, om någon tid inte har avtalats, inom den tid som är skälig med hänsyn särskilt till vad som är normalt för en tjänst av samma art och omfattning. Enligt andra stycket föreligger dessutom dröjsmål på näringsidkarens sida om näringsidkaren inte iakttar en överenskommen tid för påbörjande av tjänsten eller för ett arbetes framskridande.

Det verkar i ert fall som att näringsidkaren är i dröjsmål. Vad innebär det för påföljd för er? Enligt 27 § KtjL har du en möjlighet att hålla inne betalningen till näringsidkaren (så mycket som kan ge dig säkerhet för kraven på grund av dröjsmålet), enligt 28 § KtjL har du en möjlighet att kräva att näringsidkaren utför tjänsten förutsatt att det föreligger ett hinder som näringsidkaren inte kan övervinna eller om det innebär en oskäligt oskäligt stor ekonomisk förlust för näringsidkaren i förhållande till ditt intresse av att avtalet fullföljs och enligt 29 § KtjL har du en möjlighet att häva avtalet. För att häva avtalet gällande den resterande delen av arbetet krävs att dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig, vilket du kan hävda om huset riskerar att skadas av dröjsmålet. Att häva hela avtalet är med största sannolikhet inte möjligt.

Du har dessutom en möjlighet att få skadestånd för dröjsmålet om ni tillfogas skada på grund av det. Enligt 31 § KtjL är näringsidkaren skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av dröjsmål, om inte näringsidkaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit. Enligt fjärde stycket i samma paragraf har näringsidkaren skadeståndsskyldighet på grund av fel eller dröjsmål för skada på föremålet för tjänsten eller annan egendom som tillhör konsumenten eller någon medlem av hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Detta innebär att ni, om huset skadas, har möjlighet att få ersättning från entreprenören.

Jag hoppas att det var svar på din fråga. Om du har fler frågor eller om du behöver vidare vägledning, vänligen kontakta oss på info@lawline.se.

Ludvig MontanRådgivare