Principen om lex superior

Hej, jag har två frågor som kan likna varandra lite:

1. Om till exempel en bestämmelse i utlänningslagen står i strid med en bestämmelse i regeringsformen. Vilka två bestämmelser skulle man då kunna i sådana fall tillämpa och varför?

2. Om till exempel en bestämmelse i utlänningslagen står i strid med en bestämmelse i utlänningsförordningen. Vilka två bestämmelser skulle man då kunna i sådana fall tillämpa och varför?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige har vi olika typer av föreskrifter som är uppdelade i:

1. Grundlag
2. Lag
3. Förordningar
4. Föreskrifter

Hierarkin mellan de olika föreskrifterna är generellt sett enligt punktlistan ovan, grundlag går före lag och lag går före förordningar och så vidare. Inom juridiken kallas det principen om lex superior.

I ditt fall innebär det att om en bestämmelse i utlänningslagen står i strid med en bestämmelse i regeringsformen så ska regeringsformen tillämpas eftersom det är en av våra grundlagar.

Vidare innebär principen om lex superior att om en bestämmelse i utlänningslagen står i strid med en bestämmelse i utlänningsförordningen så går lagen före förordningen.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare