Preskriptionstid grundat på hyresförhållande

Hej!

Min son har fått ett krav på gamla hyresskulder - den senaste från 2015. Då han i ett par år var bostadslös hade han ingen adress men har sen 2016 bott och varit skriven hos mig (5 år).

Under hela den här tiden har de inte skickat någon påminnelse eller krav på denna skuld.

Vad jag vet så behöver man hålla kravet "levande"? Nu har han kämpat för att reda upp sina gamla skulder och kommer bli helt knäckt igen av att behöva börja om igen. Grundskulden ser ut att vara ca 18.000:- men kravet att betala är ca 57.000:-.

Kan han bestrida detta krav med hänvisning till att det är preskriberat på grund av 3-års regeln?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid fordringskrav med grund i hyresförhållande görs avsteg görs från Preskriptionslagen (1981:130), istället gäller en speciell preskriptionstid. En hyresvärd eller hyresgäst som önskar att framställa ett fordringsanspråk på grund av hyresförhållandet måste väcka talan inom två år från att hyresgästen lämnade lägenheten, 12 kap. 61 § JB. Om hyresskulden är flera år gammal så bör den vara preskriberad om inte talan väckts.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Yodit EsheteRådgivare