FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt19/01/2018

Preskriptionstid för skadeståndstalan

Kan ett skadestånd komma flera år efter att det att man avtjänat sitt straff?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Preskriptionstiden för skadestånd beror först och främst på åtalspreskriptionen, dvs så länge brottet inte är preskriberat så kan fortfarande skadeståndstalan föras. När det finns en dom så gäller som huvudregel att skadeståndstalan preskriberas tio år efter tidpunkten för den skadebringande handlingen. Undantag från detta görs när det gått tio år sen tidpunkten för händelsen men ännu inte ett år från dom. Då gäller alltså att möjligheten att föra skadeståndstalan preskriberas ett år efter att dom har fallit, 2-3 §§ Preskriptionslagen.

Hoppas svaret var till hjälp!

Julia StenslundRådgivare