FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott15/07/2018

Preskriptionstid för sjöfylleri

Vilken preskriptionstid gäller för brott mot sjöfyllerilagen? Lagtexten är tvetydig. enligt §4 så kan brott mot lagen i normalfallet ge max 0,5 års fängelse. Enligt §5 max två år om brottet anses grovt. Jag fick ett strafföreläggande som jag överklagade hösten 2016 för en förseelse som ägde rum den 8 juli 2016 där jag hade 0,22‰ alkohol i blodet vid en rutinkontroll. Efter mitt överklagande har jag inte hört av åklagaren. Är det två eller fem års preskription?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga är kopplad till preskriptionstider för brott. När ett brott preskriberas innebär det att den misstänkte inte längre kan åtalas för brottet. Preskriptionstiden för brott regleras i 35 kap. brottsbalken. Längden på preskriptionstiden varierar beroende på hur långt straffet för brottet är.

Längden på preskriptionstiden är följande:

Två år för brott som kan ge max ett års fängelse,
Fem år för brott som kan ge max två års fängelse,
Tio år för brott som kan ge max åtta års fängelse,
Femton år för brott som kan ge över åtta års fängelse,
Tjugofem år för brott som kan ge livstid.

Som du skriver i din fråga så är straffet för sjöfylleri böter eller fängelse i högst sex månader, 20 kap. 4 § sjölagen. Straffet för grovt sjöfylleri är fängelse i högst två år, 20 kap. 5 § sjölagen. Det innebär att preskriptionstiden för sjöfylleri av normalgraden är två år. För grovt sjöfylleri är preskriptionstiden fem år.

Om en person har framfört en båt med en alkoholkoncentration som uppgår till 0,22 promille så räknas det som sjöfylleri av normalgraden. Det innebär att preskriptionstiden för ett sådant brott är två år.

Om du önskar vidare hjälp råder jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå som kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare