Preskriptionstid för rån relativt häleri

Hej, jag skriver ungdomsromaner/deckare och håller just nu på med en historia om ett grovt rån som begicks för mer än tjugo år sedan. Själva rånet är alltså preskriberat. Finns det något annat som gärningsmännen kan åtalas för? Till exempel att de fortfarande förfogar över bytet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen brottsbalken (BrB).

Preskriptionstider regleras i 35 kap. 1 § BrB och räknas enligt 35 kap. 4 § BrB från den dag brottet begicks/fullbordades. I ditt fall är enligt min uppfattning den mest aktuella straffbestämmelsen häleri. Häleriet kan begås efter rånet genom att den brottsligt skaffade egendomen exempelvis säljs då detta aktualiserar 2 och 3 punkterna i bestämmelsen.

Preskriptionstiden för häleri respektive grovt häleri är fem respektive tio år. I princip skulle alltså enligt min uppfattning ett rån kunna ske och preskriberas utan att detta utgör ett hinder för att den som senare befattar sig med stöldgodset kan göra sig skyldig till häleri och dömas för detta eftersom det rör två separata gärningar.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare