Preskriptionstid för olaga hot.

Hej, cirka 2001 och 2004 blev jag mordhotad av en alkoholist utan tänder, dels hotad om att få benen avskurna av av en person som sa "jag kan skära benen av dig". Båda brotten skedde när jag var inlagd som patient på en psykavdelning. Jag kunde inte fly? Varför psykpatient? Jag hade bland annat sexuella övergrepp och våldtäkter i bagaget från 7-19 års ålder, dels att jag när jag var 15 år dödade en man som ville ingå i en sexuell relation. Jag högg honom 1 gång med en kniv i buken. Det brottet dömdes jag för, men aldrig har lagen gett mig någon rättvisa för det jag har varit med om. Det enda som har hänt är att jag fått snacka. Jag undrar över preskriptionstiden är för ett mordhot. Kan du ge mig ett svar? P.S jag vill få ställa frågan gratis och få den skickad till min mejl. Jag betalar inte.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dit till oss på Lawline med din fråga.

Som jag tolkat din situation så har du blivit utsatt för olaga hot enligt 4 kap 5§ brottsbalken då du har blivit hotad med att en brottslig handling ska utföras mot dig. För preskriptionstiden är det väsentliga att se vilken den längsta fängelsetiden som är föreskrivet för brottet. För olaga hot gäller som längst 1 års fängelse och då enligt 35 kap 1§ 1 p Brottsbalken är preskriptionstiden 2 år från dagen brottet begicks (35 kap 4§ Brottsbalken). Om det istället vore grovt olaga hot som föreskriver ett straff på högst 4 års fängelse så är preskriptionstiden enligt 35kap 1§ p 3 brottsbalken 10 år från dagen då brottet begicks (35 kap 4§ brottsbalken).  Oavsett så har brottet preskriberats antingen år 2003 eller 2014.

Hoppas du fått klarhet betrtäffande din fråga.

Hälsningar

Johanna Wallin

Johanna WallinRådgivare