Preskriptionstid för olaga förföljelse

Hej! Hur bedöms preskribitionstiden i detta fall. En person har ofredat en annan vid flertalet tillfällen, om vi utgår ifrån att detta skulle bedömas som olaga förföljelse. Kommer preskribtionstiden börja räknas när ofredandena äger rum så det preskriberas två år efter ofredandena eller kommer ofredandena preskriberas efter tio år då olaga förföljelse preskriberas då?

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Flera brott, så som flertalet ofredanden kan leda till olaga förföljelse. Olaga förföljelse har ett maximumstraff på 4 års fängelse (4 kap. 4b § brottsbalken, BrB).  Av paragrafen framgår att den som förföljer en person genom brottsliga gärningar som utgör bland annat ofredande, döms om var och en av gärningarna inneburit ett led i upprepad kränkning av personens integritet.

Den som döms för olaga förföljelse, döms för ett brott. Brottet olaga förföljelse. Det är således preskriptionstiden för olaga förföljelse som gäller. Preskriptionstid finns i 35 kap. BrB. Om svåraste straffet är över 2 år men inte 8 år, är preskriptionstiden 10 år (35 kap. 1 § BrB). Det kommer således preskriberas 10 år efter olaga förföljelsen.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare