FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder25/08/2022

Preskriptionstid för misshandel av normalgraden

Hej, jag blev misshandlad för sista gången förra sommaren 2021 men sen finns det fler misshandel oxå. Tänkte höra om jag kan anmäla det ett år senare? Det bevis jag har är fotona jag tog(ansiktet var svullet). Det var det på alla bilderna. Är det för sent för mig att göra en anmälan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har blivit misshandlad och undrar hur lång tid i efterhand du kan anmäla det (misshandeln).

För att besvara din fråga kommer jag nedan att tillämpa brottsbalken (BrB).

Misshandel

Enligt 3 kap. 5 § BrB ska den som tillfogar en annan person (a) kroppsskada, sjukdom eller smärta eller (b) försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, dömas för misshandel till fängelse i högst två år. Om brottet är grovt, döms för grov misshandel till högst sex år i stället (3 kap. 6 § BrB).

Preskriptionstider

I 35 kap. 1 § BrB finns dock bestämmelser om s.k. åtalspreskription. Att ett brott preskriberas, innebär att den misstänkte inte längre kan dömas till påföljd för det (brottet). Brotten mord, dråp, våldtäkt, grov våldtäkt, folkmord och terroristbrott har ingen preskriptionstid, så länge gärningspersonen var över 18 år när brottet begicks (35 kap. 2 § BrB). För andra brott är preskriptionstiden bestämd till olika antal år beroende på det straff som högst kan följa på brottet. Preskriptionstiden är (35 kap. 1 § BrB):

- två år för brott som kan ge maximalt ett års fängelse,

- fem år för brott som kan ge maximalt två års fängelse,

- tio år för brott som kan ge maximalt åtta års fängelse,

- femton år för brott som kan ge över åtta års fängelse,

- tjugofem år för brott som kan ge livstids fängelse.

Slutsats

Eftersom maximistraffet för misshandel av normalgraden är fängelse i högst två år, är preskriptionstiden för brottet fem år. Slutsatsen är också därför att det inte är för sent att anmäla den misshandel du fick utstå för ett år sedan.

Hoppas att mitt svar är till hjälp och tveka inte att höra av dig igen om du har några fler frågor!

Vänligen,

Casper ErikssonRådgivare