Preskriptionstid för fordran samt muntligt avtalat takpris i konsumenttjänstärende

Hej,

Jag undrar vad som gäller i ett konsumentförhållande till en anläggningsentreprenör. Jag beställde ett arbete med att gjuta en betongplatta. Innan beställningen fick jag ett takpris av entreprenören. Arbetet utfördes med ett OK resultat, men sedan hörde jag inget från entreprenören förrän denne efter 8 månader i form av en påminnelse skickade en faktura på arbetet. Fakturan är daterad 2 månader tidigare än det datum "påminnelsen" skickades. Det jag undrar är hur länge kan/får en entreprenör vänta med att fakturera, vidare vad gäller om kostnaden överstiger takpriset, i detta fall med dryga 40%? Allt har avtalats muntligt, och jag som beställt är privatperson, vad råder ni mig att göra?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga gäller ett ärende där du har beställt en tjänst av en anläggningsentreprenör. Med tanke på att du beställer gjutningen av betongplattan i egenskap av en privatperson är det Konsumenttjänstlagen (KtjL) som går att tillämpa i detta fall.
När det gäller bestämmelser om hur långt efteråt entreprenören har rätt att sända en faktura på arbetet så finns dessa i Preskriptionslagen (PreskrL).

Jag ska nu besvara dina två delfrågor:
- Hur länge kan/får entreprenören vänta med att sända ut sin faktura på arbetet?
- Vad händer om entreprenören överstiger det muntligt avtalade prisets takhöjd med 40%?

Fakturan
Du säger att det har gått åtta månader sedan det att arbetet var slutfört till det att du fick en fakturapåminnelse. Den ursprungliga fakturan var daterad två månader innan detta, det vill säga sex månader efter slutfört arbete. Enligt Preskriptionslagen upphör fordran i ditt fall att gälla (preskriberas) tre år efter dess tillkomst. Det kan tyckas konstigt att den inte sändes tidigare, men juridiskt sett har det inte uppstått några felaktigheter här, 2 § PreskrL.

Priset
Som jag förstår det finns det inget skriftligt avtal på ert överenskomna "högstapris", utan det var enbart i muntlig form. Muntliga avtal är alltid problematiska med tanke på att det är svårt att bevisa att de har ägt rum. När det gäller ett sådant avtal som "ett avtalat takpris" mellan en privatperson och en entreprenör faller bevisbördan på konsumenten, det vill säga på dig. Detta innebär att det är du som på något sätt måste kunna bevisa att detta muntliga avtal har ägt rum för att det ska gälla. Frågan om vem som hade bevisbördan i ett fall liknande ditt avgjordes i ett rättsfall som du kan läsa om här.

Lagen säger även att om det finns ett ungefärligt avtalat pris så kan inte entreprenören kräva mer än 15% utöver det överenskomna, såvida han inte har rätt till ett pristillägg grundat på tilläggsarbete eller om det föreligger några fördyrande omständigheter som är att hänföra till konsumenten (dig), 36 och 38 §§ KtjL. Med tanke på att du inte i frågan nämner att det har tillkommit några former av komplikationer eller tilläggsarbeten kan entreprenören inte kräva dig på mer än 15% utöver avtalat pris.

Är det så att entreprenören hävdar att ni inte har avtalat om något pris ligger, som sagt, bevisbördan på dig. Kan du inte bevisa att ett sådant avtal har kommit till stånd är grundregeln att du ska betala vad som är skäligt för arbetet. Detta utgörs av marknadspriset, med andra ord vad tjänster av samma slag normalt kostar, 36 § KtjL. Beviskravet på vilket pris som kan anses skäligt åvilar i detta fall entreprenören. Han måste alltså kunna bevisa att det pris som han kräver inte är orimligt i förhållande till tjänstens art.

Sammanfattning
Fakturor mellan konsumenter och näringsidkare preskriberas tre år efter det att de uppstått, vilket innebär att fakturan som du nu fått efter åtta månader inte är försenad, utan måste betalas. När det gäller priset är det som sagt problematiskt att bevisa muntliga avtals existens. Är det så att entreprenören erkänner att ni har ett avtal får detta inte överskridas med mer än 15%. Nekar han att avtal föreligger är det han som har bevisbördan att bevisa att det krävda priset är skäligt i förhållande till den utförda tjänsten.

Handlingsplan
Mitt råd till dig är i första hand, om du inte redan har gjort detta, att höra av dig till entreprenören och påpeka att ni hade ett avtal och att han har handlat utanför detta. Hävdar han att ni inte hade ett avtal kan du försöka förhandla om priset och förhoppningsvis går entreprenören med på att jämka det. Om entreprenören inte är öppen för förhandling har du möjlighet att vända dig antingen till Konsumentverket eller Allmänna reklamationsnämnden för att föra vidare tvisten och få hjälp med den där. Du kan även anlita en av våra professionella jurister från Lawlines egna juristbyrå för att utforma ett kravbrev till entreprenören där du yrkar på dina krav, samt hänskjuta ärendet till rätten om detta behövs. Är detta något som du är intresserad av, eller om du har följdfrågor, kan du kontakta mig på info@lawline.se så återkommer jag med prisuppgift.

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare