FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder20/02/2019

Preskriptionstid för brott med ett maxstraff på 6 mån

vad är preskribitionstiden för ett brott som kan ge 6 månaders fängelse?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder sig till Lawline med din fråga!

Du nämner inte i din fråga vilken typ av brott det är fråga om, men jag kommer i mitt svar att utgå från att brottet finns reglerat i brottsbalken (BrB). För din vetskap finns det andra preskriptionsregler för brott som inte regleras i BrB, exempelvis narkotikabrott eller skattebrott.

Regler om brott finns som nämnt i BrB, preskriptionsregler för dessa brott regleras i 35 kapitlet BrB.

Brott som högst kan ge 6 månaders fängelse preskriberas om åtal inte väckts inom två år, 35 kap. 1 § st.1 p.1 BrB Preskriptionstiden avbryts dock om den misstänkte häktas eller delges stämning i målet. Efter två år kan inte någon påföljd utdömas men utdömande av eventuella skadeståndsanspråk påverkas inte.

Hoppas att du fått svar på din fråga, annars ska du inte tveka att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare