FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder16/01/2023

Preskriptionstid för brott - grovt bedrägeri och grovt bidragsfusk

Va ligger preskriptiontiden foljande brott, grov bedrageri? grov bidragsfusk? //

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av brottsbalken (BrB) och bidragsbrottslagen.

Preskriptionstid för brott

Preskriptionstiden för brott innebär att rätten att väcka åtal är förlorad eftersom det har gått en viss tid sedan det skedde (se Åklagarmyndighetens hemsida). Preskriptionstiden gäller i förhållande till brottens straffskala (se 35:1 BrB):

  • två år, om å brottet ej kan följa svårare straff än fängelse i ett år,
  • fem år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i två år,
  • tio år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i åtta år,
  • femton år, om svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år,
  • tjugofem år, om fängelse på livstid kan följa å brottet.

Det finns dock vissa brott som är undantagna, exempelvis mord, våldtäkt mot person under 18 år, folkmord, 35:2 BrB (se i paragrafen för fler brott som är undantagna preskription).

Preskriptionstiden för grovt bedrägeri

Eftersom högsta straffet är sex år för grovt bedrägeri (se 9:3 BrB) så är preskriptionstiden tio år eftersom svåraste straffet är över två år men inte över åtta år (35:1 1st 3p BrB, du kan även se i min lista ovan).

Preskriptionstiden för grovt bidragsfusk

Eftersom högsta straffet är sex år för grovt bidragsbrott (3§ bidragsbrottslagen) är preskriptionstiden tio år eftersom svåraste straffet är över två år men inte över åtta år (35:1 1st 3p BrB, du kan även se i min lista ovan). Det som kan vara relevant att veta är att även lindrigare former av bidragsbrott har längre preskriptionstid. Om du begår ringa bidragsbrott enligt 2§ bidragsbrottslagen eller vårdslöst bidragsbrott enligt 4§ bidragsbrottslagen så är preskriptionstiden fem år (7§ bidragsbrottslagen).

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare