Preskriptionstid för borgensmans regressrätt

Hej min pappa ställde sig som borgenär för

Ett banklån för ca 8-10 åt sedan , detta för min fd man som köpte ett solarium för pengarna. I början betalade min ex man men då vi gick skilda vägar vägrade han betala mer. Min pappa betalade då resterande belopp runt 200.000 kr. Nu min fråga , då min ex man tidigare inte hade inkomst men nu ärvt ett stort hus med tillhörande mark finns det någon möjlighet att nu kräva tillbaka dessa pengar min pappa betalde?

Mvh Anna

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Om du har gått i borgen för en annan person och blivit tvungen att betala den personens skulder så har du rätt att få tillbaka det du betalade från personen du gick i borgen för. Personen vars skulder man betalat blir alltså skyldig dig pengar istället för att vara skyldig pengar till den personen du betalade borgenssumman till. Detta kallas för att du har regressrätt mot den person du gick i borgen för.

Regressrätten uppstår när du som borgensman betalar. Den dagen din pappa betalade 200 000 kr fick alltså din pappa en regressrätt mot din ex-man på samma belopp. Frågan är då om din pappa kan kräva dessa pengar tillbaka. Det enda som kan hindra din pappa från att kräva pengarna tillbaka är nämligen om kravet har preskriberats.

Huvudregeln inom svensk rätt är att vanliga penningkrav preskriberas efter tio år (se 2 § preskriptionslagen). Det betyder att om ingenting annat händer så har din pappa tio år på sig från den dag han betalade borgensåtagandet att kräva sin regressrätt. Har den tiden passerats så existerar tekniskt sett fortfarande kravet, men det finns inga åtgärder din pappa kan vidta för att driva in det om din ex-man inte betalar frivilligt. Innan preskription har inträtt kan han däremot använda sig av inkassoföretag, kronofogdemyndigheten, eller domstol.

Om din ex-man har erkänt skulden genom att göra avbetalningar eller genom att åtminstone lova att göra sådana avbetalningar så räknas detta som ett preskriptionsavbrott. Samma gäller om din pappa har framställt skriftliga krav på betalning mot din ex-man. Då ställs klockan om till noll och de tio år som krävs för preskription börjar ticka på nytt. Med preskriptionsavbrott kan alltså preskriptionstiden bli mycket längre än tio år.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare