FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder26/10/2019

Preskriptionstid för barnpornografibrott

Det va en kille som tog nakenbilder på mig när jag va under 18. Är rädd att han spred dom vidare. Är det för sent att anmäla såhär långt efter? Vad är preskribitionstiden för barnpornografibrott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Preskriptionstider framgår av 35 kap 1 § Brottsbalken enligt följande:

2 år för brott som kan ge max 1 års fängelse,

5 år för brott som kan ge max 2 års fängelse,

10 år för brott som kan ge max 8 års fängelse,

15 år för brott som kan ge över 8 års fängelse,

25 år för brott som kan ge livstid.

Barnpornografibrott regleras i 16 kap 10a § Brottsbalken. I den paragrafen går att läsa att det i normalfallet rör sig om fängelse i högst två år. Det allra flesta barnpornografibrott torde alltså ha en preskriptionstid på 5 år. Rör det sig om speciellt grova barnpornografibrott är maxstraffet 6 års fängelse. Dessa brott har således en preskriptionstid på 10 år.

Svaret på din fråga är alltså att det förmodligen rör sig om 5 år men att det i speciellt svåra fall kan sträcka sig upp till 10 år innan brottet preskriberas.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare