FrågaEKONOMIÖvrigt25/10/2022

Preskriptionstid

hej kan man bli utskriven från kronofogden ???efter 5 år om man inte har möjlighet att betala skulden?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag tolkar din fråga som om en skuld preskriberas efter 5 år från kronofogden om man inte har möjlighet att betala den.

Regler om preskription av skulder återfinns i Preskriptionslagen (PreskL). Innebörden av preskription är att man förlorar sin rätt att kräva en skuld av någon annan (8§ PreskL). Att en skuld är preskriberad innebär att man inte längre kan driva in den.

Som huvudregel gäller det att en skuld preskriberas först efter 10 år. Dock om skulden är mot en konsument då gäller 3 år istället för preskriptionstiden (2§ PreskL). Värt att nämna är att en preskriptionstid kan komma att avbrytas genom preskriptionsavbrott om gäldenären eller den skuldsatte betalar en del av skulden, får ett skriftligt krav eller påminnelse om skulden från den som ska driva in skulden eller om personen väcker talan hos exempelvis Kronofogden eller domstolen (5-7 §§ PreskL). Detta innebär en förnyelse av preskriptionstiden från den dagen då avbrottet var. Då gäller alltså inte den ursprungliga tidsfristen från det att skulden skapades. Detta innebär ytterligare en tidsfrist 10 år (eller 3 år om det var en skuld mot en konsument).

Vad innebär det för dig?

Det innebär att om den som ska driva in skulden på något sätt påminner dig om skulden eller om du betalar en del av den då förnyas preskrtipstioden därav kommer du inte kunna avskrivas från kronofogden förrän denna skuld är helt betald eller om personen slutar påminna dig om detta. Det finns också en möjlighet att få en skuldsanering hos kronofogden. Du kan testa din möjligheten till skuldsanering här

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se

Alexander NejatiRådgivare