FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/01/2018

Preskription våldtäkt

Kan man återuppta ett våldtäktsåtal?

Trots att det blev nedlagt 2003?

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

I din ursprungsfråga stod det "kan man återuppta en våldtäktsdom?" men sedan skriver du att åtalet blev nedlagt 2003 vilket måste innebära att det inte kan ha resulterat i en dom och således ändrade jag frågan till "kan man återuppta ett våldtäktsåtal?"

Din fråga verkar ta sikte på preskriptionstiderna som statueras i BrB 35:1§. Här sägs:

35:1§

"Påföljd må ej ådömas, med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom

1. två år, om å brottet ej kan följa svårare straff än fängelse i ett år,2. fem år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i två år,3. tio år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i åtta år,4. femton år, om svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år,5. tjugofem år, om fängelse på livstid kan följa å brottet."Vidare stadgas det sedan i BrB 35:3§

"3 § Frigives häktad utan att hava erhållit del av åtal eller avvisas eller avskrives mål mot någon sedan han fått del av åtal, skall i fråga om möjligheten att ådöma påföljd så anses som hade häktningen eller delgivningen ej skett."

Detta innebär att för ett våldtäktsåtal av normalgraden som blivit nedlagt (alltså skall preskriptionstiden beräknas från då gärningen begicks enligt BrB 35:4§), där maxstraffet föreskrivet är 6 år, skall preskriberas efter 10 år. Eftersom åtalet lades ned 2003 så har det alltså gått 15 år sedan åtalet lades ned och således också mer än 10 år sedan brottet begicks. Detta innebär att brottet preskriberats och det alltså inte längre kan utdömas påföljd.

Jag hoppas att detta besvarar din fråga och har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på info@lawline.se eller boka tid med en av våra jurister.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare