FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder16/06/2014

Preskription och förhör

Hej! Vid en brottsmistänke bedrägeri och förskingring undrar jag den preskriberas? Är det år eller datum man tittar på? Och vad innebär brottsrubriceringarna? Är det när anmälan kom in eller är det när de misstänkta brottet har begåtts? Och är det olagligt att inte komma till förhör?

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Preskriptionstider för brott regleras i 35 kap. BrB

1 § föreskriver att påföljd inte får utdömas om den misstänkte inte häktats eller fått del av åtal för brott inom

1. två år, om å brottet ej kan följa svårare straff än fängelse i ett år,

2. fem år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i två år,

3. tio år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i åtta år,

4. femton år, om svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år,

 5. tjugofem år, om fängelse på livstid kan följa å brottet.

Av 4 § följer att preskriptionstiden räknas från den dag då brottet begicks. Detta innebär att preskription inträffar efter 5 år från tiden då brottet fullbordades, då förskingring och bedrägeri båda har två års fängelse i straffskalan, se 9 kap. 1 § respektive 10 kap. 1 § BrB

Som jag uppfattar din fråga kan brottsrubriceringarna betyda två saker; att det föreligger misstanke om både bedrägeribrott och förskingringsbrott eller att misstanke föreligger om något av brotten.

Det är inget brott att inte inställa sig till förhör. Däremot kan en kallelse att infinna sig vara förenat med vite, vilket innebär att en "avgift" tas ut om den kallade inte dyker upp på föreskrivet förhör, se 23 kap. 6a § RB. Vidare kan den kallade som inte dyker upp hämtas av polisman till förhöret, 23 kap. 7 § RB.

Hoppas jag svarade på dina frågor.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare