Preskription och att inte betala en fordran

Hej! Jag och min man har köpt en säng och betalade en handpenning direkt. Sängen kom trots att vi inte fullt betalat den. Och enligt säljaren brukar de inte leverera om betalningar ej finns men det gjorde de. Alltså finns ingen faktura för slutbetalning eller delbetalning eller liknande. Sängen kom dock trots att betalningen inte var fullgjord. Vi har än idag inte fått en faktura och det har gått 2 månader. Idag ringde säljaren och sa att vi behöver betala annars går de vidare i ärenden. Det jag undrar är vad skulle hända om vi ej betalar? De har ju trots allt levererat sängen och har inte krävt oss på betalning innan. På vilket sätt kan de gå vidare? Är det bara för de att nu skicka en faktura på egen hand och bestämma att vi ska betala hela?

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att det gäller ett konsumentförhållande. För att besvara din fråga kommer vi att använda oss av preskriptionslagen.

En fordran som gäller en konsument preskriberas efter tre år (2 § preskriptionslagen). I detta fallet har det endast gått två månader varför fordran hos näringsidkaren fortfarande är aktiv. Företag brukar ofta skickas en påminnelse, om denna inte betalas brukar de skicka ett inkassokrav. Om dessa inte betalas kommer företaget troligtvis att gå vidare till Kronofogden för att ansöka om betalningsföreläggande. Det ställs inga krav på att företag ska skicka påminnelse eller inkassokrav utan företaget kan direkt vända sig till Kronofogden.

Om du inte betalar eller bestrider inom den tid som står i betalningsföreläggandet kommer Kronofogden att meddela utslag. Då fastställs den skuld som du har gentemot företaget. Genom utslaget kan företaget kräva pengarna av dig med hjälp av Kronofogden. Indrivning av pengar görs genom utmätning - antingen att det dras från din lön eller att saker som du äger säljs för att betala din skuld. Vidare kommer det att finnas en anmärkning på att du inte betalat din skuld i tid. Denna kan göra det svårt exempelvis söka banklån eller skaffa mobilabonnemang.

Hoppas att detta svar hjälper Er!

Har ni fler frågor är ni välkomna att ställa dem.

Maximilian PernhedenRådgivare