FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder17/06/2020

Preskription misshandel och kvinnofridskränkning

Misshandlad av fd make för 7 år sedan. Kan jag polisanmäla honom idag för detta?

Jag blev både psykiskt samt fysiskt misshandlad genom åren.

Det psykiska genom att han skrikit, gett mig öknamn, kallat mig för idiot, slagit hål i dörrar och väggar när han varit arg och sagt att detta kunde varit mitt ansikte mm.

Det fysiska genom att han slagit ut en tand genom att slå mig i ansiktet, slagit mig i ansiktet när jag var gravid med vårt andra barn samtidigt som jag höll vår första baby i famnen mm.

Vi är skilda sedan januari 2020.

Vad kan jag göra idag.

Tacksam, mamma till 2 barn.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer att hänvisa till Brottsbalken (BrB), som innehåller lagar om brott och straff.

Den fysiska misshandel du beskriver kan troligtvis utgöra grov misshandel enligt BrB 3 kap 6 §, med tanke på att du fått permanenta skador gällande den utslagna tanden, samt det särskilda allvaret vid tillfället då du var gravid och höll i babyn.

Eftersom misshandeln och den psykiska misshandeln (som kan vara ofredande enligt BrB 4 kap 7 §) har varit en del av ett mönster av kränkande beteende mot dig kan även brottet grov kvinnofridskränkning vara aktuellt (BrB 4 kap 4 a §).

Brott har en preskriptionstid, som är den tid inom vilken en person kan åtalas och straffas. Gällande grov misshandel är preskriptionstiden 10 år. Även gällande grov kvinnofridskränkning är preskriptionstiden 10 år (BrB 35 kap 1 §).

Eftersom det har gått 7 år sedan händelserna kan du alltså fortfarande anmäla.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare