FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder16/02/2017

Preskription av fortkörning

Hej,

Jag "åkte dit" på fortkörning den 24 april 2015. Jag nekade då mätningen var väldigt otydlig från en civilbil. Jag blev av med körkortet på plats i 3månader men har aldrig blivit "dömd" för fortkörningen. Nu i slutet av februari 2017 har jag fått ett delgivningspapper som jag ska svara på och skicka tillbaka. Min fråga är nu, om det inte blir någon dom eller rättegång innan 24april 2017 har det gått 2år och som jag förstått blir en fortkörning preskriberat efter 2år? Är inte anklagad för vårdslöshet. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver kan påföljd i enlighet med 35 kap 1 § 1p BrB inte ådömas om du inte häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom två års tid. Problemet är att en delgivning om stämning anses just som att du erhållit del av åtal. Detta innebär att preskriptionstiden slutar räknas och det uppstår ett så kallat preskriptionsavbrott. När delgivning om stämning har skett ska målet sättas ut till förhandling inom "rimlig tid" och denna tid kan variera väldigt mycket beroende på domstolens arbetsbelastning. Det är alltså inte säkert att rättegången kommer äga rum innan den 24 april. Till följd av preskriptionsavbrottet spelar det emellertid ingen roll om själva rättegången äger rum eller om domen inte skulle meddelas förrän efter 24 april 2017. Domen blir alltså gällande ändå.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare