FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder14/11/2020

Preskriberade brott i ny process

Hej! Kan brott som redan preskriberats användas i en annan rättsprocess gällande samma brottsling som nu har begått nya brott efteråt? Mvh.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Brott preskriberas enligt 35 kap 1 § brottsbalken, efter olika långa preskriptionstider beroende på brottets allvar. Man kan inte dömas för ett brott om man inte häktats eller åtalats innan preskriptionstiden gått ut. Vissa allvarligare brott har dock ingen preskriptionstid, t ex mord (brottsbalken 35 kap 2 §).

När ett brott väl har blivit preskriberat kan man aldrig mer dömas för det. De gäller även ifall man har begått nya brott senare, och dessa ska behandlas i en rättsprocess.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare