preskriberad fordran för konsumenttjänst

Hej!

Vi installerade en glasdörr i vår lägenhet hösten 2016. Vi fick aldrig någon faktura för jobbet, men jag påminde om den vid något eller några tillfällen, senast i början av 2017.

De skulle också kommit tillbaka för att fixa något som inte blev så bra, vilket jag också påminde om. Till slut fixade vi problemet själva och hörde inte av oss mera till företaget.

För cirka 3 veckor sedan fick jag ett sms där det stod att de ville maila mig fakturan, det är nu alltså december 2021, drygt fem år efter att jobbet gjordes.

Jag svarade inte på sms:et och heller inte på två samtal som kommit sen dess, men idag pratade jag med dem och förklarade att så vitt jag vet blir en faktura preskiberad efter tre år och jag vill därför inte betala.

Han sa då att han eventuellt skulle gå vidare med detta, så jag fortsatte att googla på ämnet och läste detta i ert frågeforum:

"Så länge preskriptionen inte har avbrutits (vilket kan ske t.ex. genom att hantverkaren skickar ett skriftligt betalningskrav eller att du på något sätt erkänner skulden; 5 § preskriptionslagen) har hantverkaren förlorat sin rätt att kräva betalt från dig."

Har jag erkänt skulden genom att påminna om den 2017? Det är ju fortfarande väldigt länge sedan?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämpningsområde

Om jag förstår dig rätt så undrar du om din skuld från installationen av glasdörren är preskriberad eller inte. För att besvara din fråga finns det en högst tillämpbar lag som utgångspunkt för mitt svar, vilken är preskriptionslagen.

Preskriptionstid

Den 1 § konstaterar att lagen är tillämplig på fordringar, vilket en skuld i form av faktura är. Det tydliggör att den här lagen är tillämplig på ditt problem. 2 § bestämmer preskriptionstiden där utgångsvärdet är 10 år. Det finns undantag till utgångsvärdet i 2 stycket och det är när det rör sig om ett förhållande mellan näringsidkare och konsument. Undantaget för konsument- och näringsidkarförhållanden ger en preskriptionstid på 3 år istället för 10 år. Om jag har förstått dig rätt köpte du installationen av glasdörren för privat bruk av ett företag, vilket då gör att du skulle uppfylla kraven för konsument och företaget kraven för näringsidkare. Därav kommer jag fortsatt att behandla frågan med utgångsläget att du är en konsument och att preskriptionstiden för företagets fordran är 3 år.

Företagets krav mot dig

Den problematik som uppstår här och som företaget potentiellt sett försöker nyttja sig av är att det inte är självklart när en fordran uppstår, särskilt med tanke på 41 § konsumenttjänstlagen. Bestämmelsen säger att gäldenärens betalningsskyldighet uppstår vid borgenärens anfordran efter utförandet av tjänsten. Alltså skulle denna paragraf ensamt kunna tolkas som att det inte finns någon fordran att betala innan den gjorts gällande mot konsumenten. Därav skulle inte några preskriptionsregler gälla om så vore fallet. Trots detta finns det vissa grundläggande principer om tillkomsten av en fordran. Utgångspunkten är att fordran uppstår vid avtalets ingående eller vid köptillfället som ger uttryck för den så kallade Zug um Zug principen. Denna principen är dock inte tillämplig på tjänster såsom installation av en glasdörr och kräver vidare tolkning för att kunna avgöra när en fordran för tjänst uppstår. Från analogier av lagkommentarer och rättsfallen NJA 1987 s. 243 och NJA 1987 s. 716 kommer jag fram till att den enda rimliga tolkningen av när fordran uppstår är när tjänsten slutfördes, vilket enligt uppgift är under hösten 2016. Därav bör inte 41 § konsumenttjänstlagen utgöra något hinder för preskription av en fordran. I annat fall kan ändamålsenliga tolkningar göras gentemot 41 § som skulle mena att konsumentskyddsintresset i lagen inte skulle tillgodoses om en oändlig tid för fordrans uppkomst skulle finnas i näringsidkarens rätt och därför kan inte företagets räkning under 2021 anses vara tillkomsten för fordran.

Preskriptionsavbrott

Den andra delen av frågan som jag tolkat den berör preskriptionsavbrott som beskrivs i preskriptionslagen 5 §. Preskriptionsavbrott betyder inte att fordran inte längre kan preskriberas, utan betyder att preskriptionstiden börjar om från noll, vilket beskrivs i 6 §. I 5 § används orden borgenär som betyder den som har lånat ut något, eller den som har en fordran mot någon annan, i detta fallet företaget. Gäldenär är den som har lånat något eller har en fordran mot sig, alltså i detta fallet är du gäldenär. Första punkten i bestämmelsen säger att preskriptionen avbryts när en gäldenär på något sätt erkänner skulden, vilket kan jämställas med att du påmint företaget om fordran. Förutsatt att du inte påmint företaget om fordran efter början av 2017 har inget preskriptionsavbrott skett sedan 2017 och preskriptionstiden ska därför räknas därifrån.

Verkan av preskription

Eftersom det i alla fall är mer än 3 år sedan du sist påminde företaget om fordran och de inte har påmint dig, så ska fordran anses preskriberad. Vad det innebär beskrivs i 8 § som att borgenären förlorar rätten att utkräva sin fordran. Alltså har företaget förlorat rätten att utkräva sin skuld. Det finns dock möjligtvis ett undantag från att 3 års preskription ska gälla och det är då fordran är i form av ett löpande skuldebrev. Ett löpande skuldebrev är enligt skuldebrevslagen 11 § ett skuldebrev som är ställt till innehavaren eller till viss man eller order. Däremot finner jag det högst otroligt att så ska vara fallet för dig, eftersom företaget till synes inte faktiskt haft en faktura som de gjort gällande mot dig innan 2021, varför den vore preskriberad oavsett.

Dina skyldigheter

På grund av att fordran mot dig är preskriberad så har företaget ingen rättslig grund att göra den gällande mot dig och därför är du inte skyldig att betala något. Jag föreslår att du hänvisar till de lagrum jag har noterat tidigare i texten och hävdar att fakturan är preskriberad och att företaget saknar rättsligt stöd för att göra den gällande.

Jag hoppas att jag har svarat på dina frågor, men om du vill få mer juridisk rådgivning kan du kontakta oss på info@lawline.se

Melker JärlestålRådgivare