FrågaFAMILJERÄTTFaderskap16/02/2017

Positiv faderskapstalan för person över 18 år

Jag har en son som är född 93. Jag undanhöll inför familjerätten vem som är hans biologiska pappa. Jag visste vem som är hans pappa. Fadern avled precis och nu vill sonen att det ska klargöras att den avlidna är hans far. Hur går vi till väga? Är det straffbart det jag gjort?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Din son kan vända sig till tingsrätten vid den ort där han bor för att väcka en s.k positiv faderskapstalan för att få faderskapet fastställt. Rätten kan fastställa faderskapet genom dom. Detta kan utläsas ur 1 kap. 5 § samt 3 kap. 5 § Föräldrabalken. Det är inte straffbart att förtiga vem som är fader till ett barn.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vill du få frågan närmare utredd kan du skicka din frågeställning till vår Expresstjänst och få en utredning inom 24 timmar.

Vänliga hälsningar,

Carl William AhlbergRådgivare