FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis22/06/2016

Polisens särskilda befogenheter vid husrannsakan

Hej!

Min 5 åriga dotter smet ut och var borta i en kvart 20 minuter. När jag hittade henne klockan var ca 22:00. När jag hittade henne förklarade jag att så får hon inte göra.

Min fru kom hem från sitt jobb ca 23:00 jag berättade vad som hänt.

Efter ca 10 minuter bankar det på dörren. Det är två poliser som vill komma in i huset. Jag frågade då vad saken gällde? Polisen förklarade då att de hade fått samtal att det hade varit högljutt i vårt hus.

Det stämmer ju inte vi har ingen hög musik tvärtom ganska lågmält. Jag och min fru stod i hallen vid det här laget.

Jag säger då att de inte har någon rätt att gå in i vårat hem utan husrannsakan men då så forcerar dom sig in.

Jag ber om deras tjänstenummer och namn för jag anser att detta är hemfridsbrott.

Dom svarar bara då att de är polisen och har all laglig rätt.

Så trots att det inte var något bråk och hela familjen mådde bra vilket polisen kunde se så hade de forcerat sig in. Den manliga polisen stannade då kvar och jag gick ut med den kvinnliga polisen och frågar vad dom håller på med? Vid det laget stod ytterligare en polisbil där ute.

Är det lagligt att göra så här?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Polisen har på flera olika grunder laglig rätt att ta sig in i ett hem. Dessa grunder regleras i polislagen(PL) och rättegångsbalken. Husrannsakan får ske när polisen har anledning att anta att brott har skett enligt RB 28 kap 1 §. Detta är den lägsta nivån av bevisning som krävs.

I normalfallet krävs ett tillstånd till husrannsakan. Polisen har dock särskilda befogenheter enligt RB och PL som innebär att polisen kan genomföra en husrannsakan, bryta upp dörrar etc. utan ett sådant tillstånd. Viktigt att komma ihåg är att det är endast vid vissa typer av situationer som polisen kan bereda sig tillträde till ett hem utan tillstånd. Det ska alltid vara så att åtgärden att bereda sig tillträde till erat hem behövs och åtgärden ska alltid vara proportionerlig i förhållande till orsaken bakom varför de gjorde så.

Den som ringde samtalet som föranledde polisens besök angav att det var högljutt. Mer än så vet vi inte men exempelvis kan det röra sig om att samtalet angav att det lät som ett högljutt och fysiskt bråk mellan två eller flera personer. Polisen kan då ha tagit sig in för att det finns en misstanke att någon kan ha skadats i samband med detta eventuella bråk. Ett sådant exempel innebär att polisen har anledning att anta att brott har skett (se RB 28 kap 1 §) och att det finns fara i dröjsmål (se RB 28 kap 4 §) i den formen att ytterligare skada kan ske på ett eventuellt brottsoffer om polisen skulle vänta på ett särskilt tillstånd till husrannsakan.

Om det är så att polisen missbrukat sina befogenheter ovan så kan det stå i strid med 8 artikeln i Europakonventionen, se här.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare